Færdigt undervisningsforløb
Dette litteraturforløb er udarbejdet af Rikke Koed Bundsgaard og Anna Katharina Schur, som er lærere på Nordstrandskolen i Dragør. De har brugt forløbet i to 1.-klasser i foråret 2006. Forløbet strækker sig over ca. 14 undervisningstimer - 7 undervisningsgange á halvanden time.
Første gang:
Kig på bogen. Læs titlen.
Hvad handler den om?
Hvem handler den om?
Genre?
Første kapitel læses op:
Vulkanen Krakatoas undergang
Snak om teksten:
Hvem møder vi?
Hvor foregår det?
Hvad sker der?
Hvad er det mest spændende? Sjove?
Opgave:
Hvad er der i æsken?
Eleverne sidder i grupper, der hver får udleveret en tom skotøjsæske.
De får udleveret 5 stykker karton. Skriv og tegn, hvad der er i Rune Oles røde skotøjsæske under hans seng.
Vi ser og snakker om, hvad børnene finder frem til.
Andet kapitel læses op:
Rune Ole og fru Møgeltønder i Sahara
Snak om teksten:
Hvem møder vi?
Hvor foregår det?
Hvad sker der?
Hvad er det mest spændende?
Sjove?
Anden gang:
Tredje kapitel læses op:
Kan en far bare forsvinde?
Snak om teksten:
Hvem møder vi?
Hvor foregår det?
Hvad sker der?
Hvad er det mest spændende?
Har I nogle billeder der betyder særligt meget for jer?
Opgave fælles på klassen:
Tidslinje: (hjem ude- hjem)
-
Ralf og Rune Ole snakker om fædre
-
Åbner æsken med sin mor og taler om billeder
-
Går ud for at lede efter sin far
-
Møder Aksel
-
Hjemme igen
Opgave fælles på klassen eller i grupper:
Vi laver en sammenligning af Rune Oles far og Aksels far (evt. på plancher)
(taler om hvad det vil sige at have noget i blodet)
Læsetekst med hjem: Eleverne får alle et uddrag af kapitlet: Raketten i sofaen med hjem som læsetekst.
Tredje gang:
Fjerde kapitel læses op: Raketten i sofaen
(evt. læser eleverne første del skiftevis højt, som de har haft med hjemme)
Stop på side 32 før tante Berta sætter sig på den
Snak om tekst:
Hvem møder vi?
Hvad er det for en familie der kommer på besøg?
Hvad er forskellen på de to familier? Beskriv de to familier
Hvad tror I, der sker nu?
Resten af kapitlet læses højt og vi taler om, hvad der i virkeligheden skete og hvordan familien reagerede.
Fjerde gang (billedkunst)
Femte kapitel læses op:
Du er ikke min ven mere
Snak om kapitlet
Hvem møder vi?
Hvor foregår det?
Hvad sker der?
Hvad er det mest spændende?
Hvilke følelser har Rune Ole i kapitlet?
Kender I til følelsen af at blive uvenner med jeres bedste ved? Og venner igen?
Opgave:
Eleverne deles i grupper af tre, der laver collage om kapitlet. (viser de følelser Rune Ole gennemlever) .Billeder rives ud og klistres op.
Materialer: Ugeblade A3 ark, limstifter.
Eller eleverne tegner en tegning, der viser den vigtigste episode i kapitlet.
Ved begge opgaver kan man tale om farvevalg. Hvilke farver kan repræsenterer, hvilke følelser.
Der er mulighed for at printe illustrationer fra bogen ud fra menupunktet "Malebog". illustrationerne kan forstørres op, farvelægges og hænges op i klassen.
Femte gang:
Billedkunst collager/tegninger fremlægges
Sjette kapitel læses op:
En bogorm flytter ind
Snak om kapitlet:
Hvem møder vi?
Hvor foregår det?
Hvad sker der?
Hvad er det mest spændende?
Sjove?
Hvorfor opfører Rune Ole sig sådan overfor Konrad? Hvorfor bliver Stella sur på Rune Ole?
Hvorfor smiler Stella sådan til Konrad?
Opgave:
Personkarakteristik:
Lav en planche der beskriver Rune Ole. Eleverne får et stort billede af Rune Ole (Kan printes ud fra menupunktet malebog og forstørres) ud fra det skal de sætte ord og sætninger, der beskriver Rune Ole.
Hvordan ser han ud?
Hvem er hans familie?
Hvem er han venner med?
Hvilke egenskaber har han?
Hvor bor han?
Plancherne hænges op.
Sjette gang:
Syvende kapitel læses op:
Stella på dansegulvet
Tal om kapitlet
Hvem møder vi?
Hvor foregår det?
Hvad sker der?
Hvad er det mest spændende?
Sjove?
Hvordan tror Rune Ole Diana er? Hvordan er hun faktisk?
Hvorfor vil Rune Ole ikke have at Stella går?
Hvad snakker Rune Ole og Diana om? (Dianas far og Rune Oles far; vælge sine egne forældre, kommer far tilbage? får mor en kæreste? Hvad synes du om bogormen?)
Nu er der ét kapitel tilbage, hvad tror I bogen slutter med?
Syvende gang
(hvis man får) Besøg af Trine Bundsgaard
Ottende kapitel læses op af Trine, vi taler om kapitlet og slutningen på bogen (se nedenfor) og eleverne stiller deres forberedte spørgsmål til Trine.
Syvende gang:
(Alternativ, hvis man ikke får besøg af Trine Bundsgaard )
Ottende kapitel læses op:
Et spøgelse i skabet
Samtale om kapitlet:
Hvor foregår det?
Hvad sker der?
Hvad er det mest spændende?
Sjove? Uhyggelige?
Hvorfor spøger det?
Hvad laver Rune Ole om natten?
Hvad er de to spøgelsers budskab? Hvilket spøgelse får ret?
Hvad er det vigtigste Rune Ole fortæller Konrad (Jeg vil ikke have en ny far)
Hvordan slutter kapitlet? (godt eller dårligt) (Rune Oles far kommer ikke tilbage, det vil mange elever nok undre sig over, men man kan snakke om, hvordan historien alligevel ender med at Rune Ole får en ny god ven, som ikke vil erstatte hans far, men som godt kan lide Rune Ole og hans mor)
Afslutning på forløb
Som afslutning på forløbet kan man arbejde på www.runeole.dk. Her kan man skrive anmeldelser af bogen, komme med forslag til, hvad Rune Ole 2 skal handle om, skrive videre på en historie om Rune Ole, læse et nyt kapitel, spille spil med Rune Ole og skrive i forfatterens gæstebog.
|